Klokken van hoop: ook De Goede Herderkerk laat de klokken klinken! Klokken van hoop: ook De Goede Herderkerk laat de klokken klinken!
Impact van Corona op ons leven
Het Coronavirus heeft een grote impact op het maatschappelijk leven. We leven mee met allen die besmet zijn met het virus en met hen die iemand verloren hebben als gevolg van het virus.
In het dagelijks leven zijn we gewend veel verschillende plekken op te zoeken, zoals ons werk, de school, de sportclub, de winkels en uitgaansgelegenheden. Veel van deze plaatsen zijn gesloten.
Ook veel kerken, waaronder onze kerk, hebben besloten om hun deuren te sluiten. Kerken – de plaatsen waar eendracht en hoop een thuis hebben – kunnen niet meer gebruikt worden om deze hoop te verkondigen.

Klokken als communicatiemiddel
Al eeuwen worden klokken gebruikt als communicatiemiddel. De klokken gaven diverse momenten op de dag aan. De papklok meldde het sluiten van de stadpoorten, waarbij het tevens etenstijd was. De brandklok werd geluid door brandwachters op de torens als er brand in de stad ontdekt werd. Klokken luiden nog steeds bij nationale gebeurtenissen zoals de Nationale Dodenherdenking, Koningsdag en Bevrijdingsdag; maar ook bij de Herdenking op het Bombardement in Rotterdam op 14 mei of Oudjaarsnacht. Van oudsher worden klokken geluid als er iemand in het dorp overleden is (het zogenaamde ‘overluiden’), of als er een kind geboren is. In de stad Utrecht luidt de Banklok vooraf aan de raadvergadering van de gemeenteraad en in veel dorpen luiden er nog klokken om het einde van de werkdag aan te geven. Klokken worden weliswaar gebruikt om religieuze samenkomsten aan te kondigen, maar ze hebben altijd ook een dorps- of stadsfunctie. De verschillende klokken, met hun verschillende klanken, brengen de inwoners dus op de hoogte van wat er aan de hand is. Bij het initiatief ‘klokken van hoop en troost’ is gekozen om deze aloude functie van klokken in te zetten om een solidaire boodschap van hoop en troost te verspreiden voor alle mensen.